Thursday, January 2, 2014


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) SAYA
TAJUK DERIA RASA MANUSIA

BOLEH DIJADIKAN CONTOH... :)

Perkara

Huraian
KELAS
2 Cekal

HARI
Isnin

MASA
10.00 – 10.30 pagi

MATA PELAJARAN
Sains

TAJUK
Deria Rasa Manusia

OBJEKTIF AM
1.      Murid dapat di dedahkan mengenai deria rasa manusia melalui peta lidah.
2.      Murid dapat mengetahui cara mengenal pasti deria rasa yang betul.

OBJEKTIF PENGAJARAN
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
1)      Menyatakan kawasan deria rasa pada lidah
2)      Membandingkan setiap perbezaan deria rasa

NILAI-NILAI MURNI
Bersyukur, fokus, mendengar arahan, teliti

KEMAHIRAN BERFIKIR
Murid dapat berfikir tentang fungsi lidah dalam kehidupan seharian
KAEDAH PENGAJARAN
1.      Tunjuk ajar
2.      Komunikasi dua hala
3.      Soal jawab
4.      Latihan amali dan praktikal

BAHAN BANTU MENGAJAR
Roda permainan, kad gambar, paku tekan
ISI PENGAJARAN
1.      Mengenal fungsi lidah
2.      Mengenal setiap deria rasa
3.      Aplikasi deria rasa dalam makanan

BAHAN RUJUKAN
Buku Teks Sains Tahun 2



PENGETAHUAN LEPAS


           Murid sudah mengenal rasa makanan (gula-gula, asam, serbuk kopi, garam)











LANGKAH – LANGKAH PENGAJARAN
Langkah 1 :
-          Guru menerangkan kepada murid tajuk pembelajaran iaitu fungsi lidah dalam merasa makanan.

Langkah 2 :

-          Guru menerangkan kepentingan lidah dalam kehidupan.

 Langkah 3 :
-          Guru menunjukkan gambar lidah kepada murid
-          Guru memberi peluang kepada setiap murid melihat dan memegang gambar peta lidah.
-          Guru menerangkan ciri-ciri lidah.

Langkah 4 :
-          Guru menerangkan tentang kawasan deria rasa yang terdapat pada lidah.

Langkah 5
-          Guru memberikan beberapa contoh kawasan deria lidah kepada murid-murid berpandukan peta lidah di hadapan dan menyebutnya dengan betul.

Langkah 6
             -     Guru mengadakan kuiz dengan memanggil beberapa orang       murid untuk merasa satu contoh makanan mengikut deria rasa pada lidah.
            -     Guru memberikan jawapan berdasarkan roda deria yang    disediakan oleh guru.

Langkah 7

-          Sebagai pengukuhan, guru menyebut beberapa contoh deria rasa dan menyuruh murid melekatkan gambar makanan di peta lidah berdasarkan deria rasa makanan tersebut.

PENUTUP
Guru menunjukkan peta lidah yang lengkap dengan gambar kepada murid-murid dan meminta supaya murid-murid memberitahu jenis rasa  pada peta lidah tersebut.




TUGASAN LANJUTAN



Murid boleh memberitahu deria rasa yang sering dirasa oleh murid-murid contohnya aiskrim, gula-gula,









PENILAIAN KENDIRI
Guru memberikan bimbingan kepada murid untuk melekatkan gambar makanan pada peta lidah dan menyebutkan setiap deria rasa yang terdapat pada lidah semasa proses pembelajaran dan pengajaran sekiranya mereka tidak dapat melakukan dengan sendiri.



Cacatan Penyelia:



No comments:

Post a Comment